Welke soort  Yoga past bij mij

Er zijn heel veel verschillende vormen van yoga, en er komen regelmatig nieuwe vormen bij die vaak in het Westen zijn “bedacht”. Hoe weet je nu welke stijl bij jou past? Als je een beginner bent kun je op ontdekkingsreis gaan en de verschillende vormen allemaal eens proberen om te ontdekken waar jij blij van wordt. De ene stijl is niet beter of slechter dan de andere stijl. Alle vormen van yoga leidden tot een verbetering van je fysieke en mentale gezondheid. Maar niet alleen de vorm van yoga is van belang ook de docent die de les geeft is een bepalende factor voor jouw lesplezier, en ook dit is heel persoonlijk. Probeer gewoon eens wat verschillende stijlen en verschillende docenten uit.

Mocht je nog andere vragen hebben of iets willen bespreken, laat het ons vooral weten. Hopelijk tot gauw en succes met kiezen!

Ashtanga yoga

Hatha yoga

Pilates

Slow flow

Vinyasa

Yin Yoga

Yin Yang yoga

Yoga nidra

Yoga voor ouderen

Ashtanga yoga

Ashtanga Yoga is een intensieve en dynamische yogastijl waarbij je beweegt op je ademhaling, waardoor er een “flow” ontstaat. Ashtanga bestaat uit een vaste serie van opeenvolgende asana’s (houdingen) die dynamisch in elkaar overlopen. Er ontstaat warmte in het lichaam en je gaat flink zweten wat zorgt voor een goede bloedcirculatie en zuivering van het lichaam. Je energie gaat stromen en je ontwikkelt kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Tegelijkertijd leer je te concentreren en kun je kalmte ervaren in de beweging op je ademhaling.

Ashtanga yoga is voor iedereen, maar het helpt als je al een beetje ervaring met yoga hebt. Je kunt het rustig opbouwen met aandacht voor je eigen grenzen. Alle asana’s kunnen op verschillende niveaus worden uitgevoerd, van beginners tot gevorderden.

Introductie cursus

We geven regelmatig een introductiecursus ashtanga yoga, deze bestaat uit vijf wekelijkse bijeenkomsten van anderhalf uur. Een aanrader als je verder wilt verdiepen in Ashtanga yoga! In deze cursus leer je meer over de achtergrond van Ashtanga yoga, maak je kennis met alle houdingen uit de primary serie, en leer je meer over de zonnegroeten, ujjayi ademhaling, de bandha’s, drishti, vinyasa’s en de opening en closing chant. Voor meer informatie en de datum van de eerstvolgende introductiecursus

Ashtanga basic

Niveau: beginners
Intensiteit

Ashtanga Basic is heel goed om mee te starten als Ashtanga nieuw voor je is. In deze les is meer tijd en aandacht om de houdingen goed uit te leggen en het tempo is wat lager.

Ashtanga led class 

Niveau: ervaren
Intensiteit

Tijdens een zogeheten ‘Led Class’ word je door je docent door de serie asana’s van Ashtanga yoga geleid. Je oefent op het tempo dat de docent aangeeft en volgt de aanwijzingen op. Kenmerkend voor Ashtanga yoga is de vaste serie die je altijd doet. Onze led class lessen duren 75 minuten en we doen in deze les een gedeelte van de primary serie. De ene keer ligt de focus misschien meer op de vinyasa, de andere keer op de voorover buigingen en een volgende keer misschien meer op de afsluitende sequence.

Hele primary serie 

Niveau: gevorderd
Intensiteit

Elke zaterdagochtend doen we de hele primary serie. In deze les ligt de focus op bewegen op je adem en minder op de techniek van de houdingen. Het gaat om de flow. De les duurt ongeveer een uur en drie kwartier, inclusief eindontspanning. Je kunt aan deze les meedoen als je al wat Ashtanga ervaring hebt. Ashtanga yoga vloeit, stroomt en ademt. Ervaar de flow van bewegen op je ademhaling!

Hatha

Hatha yoga is een klassieke yoga vorm, je zou kunnen zeggen dat veel andere vormen van yoga uit de Hatha yoga zijn voortgekomen. In Hatha yoga ligt de nadruk op het comfortabel en stabiel uitvoeren van de houdingen, met aandacht voor de ademhaling. Een hatha les begint vaak met een korte meditatie, gevolgd door een aantal zonnegroeten, een serie aan houdingen, ademhalingsoefeningen, en wordt beëindigd met een ontspanningsoefening. Hatha yoga heeft een heilzame werking op je algemene gezondheid, en zorgt voor mentaal evenwicht en emotionele gezondheid.

Hatha lessen

We hebben verschillende Hatha lessen:

  •  zachte hatha: 
    niveau: alle niveaus
    intensiteit
  • actieve hatha:
    niveau: alle niveaus
    intensiteit

Pilates

Bij een Pilates les voer je de houdingen vloeiend en soepel uit op je ademhaling. Omdat je tijdens een Pilates les heel geconcentreerd bezig bent heb je geen tijd om je zorgen te maken. We werken vooral aan de dieper liggende spieren van onze core (buikspieren, bilspieren, rugspieren en bekkenbodemspieren) waardoor je houding verbeterd en je sterker wordt. Je bent fysiek inspannend bezig om de houdingen op een goede manier uit te voeren en dat zorgt voor rust in je hoofd. Na afloop van deze les voel je je ontspannen maar ook sterk en energiek!

Pilates lessen

Niveau: alle niveaus
Intensiteit

Slow flow

Bij een slow flow les beweeg je constant in een rustig tempo, op je ademhaling, van de ene naar de andere yogahouding. Het is een zachte variant van een vinyasa les, de houdingen zijn minder intensief en het tempo is lager. Wordt je bewust van je ademhaling en vind verdieping in de houdingen!

Slow flow lessen

Niveau: alle niveaus
Intensiteit

Vinyasa

Vinyasa flow yoga is een hele actieve vorm van yoga waarbij je, net als bij Ashtanga, constant beweegt op je ademhaling. Je beweegt van de ene naar de andere yogahouding in een flow. Het verschil met Ashtanga is dat Vinyasa flow steeds anders is, het is geen vaste serie die elke keer hetzelfde is. Het is een krachtige vorm van yoga, je wordt snel leniger en sterker als je dit vaker doet. Het is een heerlijke manier om lekker in actie te komen en je energie te voelen stromen!

 

Vinyasa lessen

Niveau: alle niveaus
Intensiteit

Yin Yoga

Yin yoga is een hele rustige en langzame manier van yoga die vooral zittend en liggend wordt uitgevoerd. De asana’s (houdingen) worden voor langere tijd vastgehouden; meestal drie tot vijf minuten. De asana’s zijn gericht op het versoepelen van de dieperliggende weefsels in ons lichaam zoals het bindweefsel (fascia) en de gewrichten. Daarnaast heeft het beoefenen van yin yoga ook een positief effect op de meridianen: de energiebanen in ons lichaam waar onze levensenergie (prana of Chi) doorheen stroomt. Doordat je langer in een houding blijft leer je ook bewuster te worden en los te laten, en kun je een diepe ontspanning en ademhaling ervaren.
Yin Yoga is voor iedereen!

Yin lessen

Niveau: alle niveaus
Intensiteit

Yin Yang 

Yin Yang yoga is, zoals je waarschijnlijk al zou verwachten, een combinatie van yin yoga en yang yoga. Yin staat voor passief, langzaam en naar binnen gericht. Yang staat voor dynamisch, actief en naar buiten gericht. De yin houdingen in deze les bestaan uit passieve houdingen waarbij je langer in de houdingen blijft (drie tot vijf minuten), en de focus ligt op ontspanning. Het yang gedeelte richt zich op actieve en vooral staande houdingen waarbij de aandacht juist ligt op inspanning en activeren van de spieren. De les eindigt met een diepe ontspanning.
Yin Yang yoga is voor iedereen!

Yin Yang lessen

Niveau: alle niveaus
Intensiteit

Yoga Nidra

Yoga nidra betekent slaap van de yogi’s. Een diepe ontspanning waarbij je volledig bij bewustzijn blijft, waar alles leeg is, voorbij het bewustzijn van je lichaam, adem, gedachten, emoties en beelden. Voorbij alle bewegingen in je hoofd. Alleen maar rusten in de stilte. Je hoeft bij yoga nidra helemaal niets te doen, alleen maar lekker en volledig ontspannen te liggen en te luisteren. Heel fijn en ontspannend om te ondergaan. We geven elke eerste vrijdagavond van de maand een workshop yin yoga nidra, waarbij we beginnen met een yin les en eindigen met yoga nidra. Voor meer informatie en de datum van de eerstvolgende workshop klik hiernaast op “boek je workshop”

Yin Yoga Nidra workshop

Niveau: alle niveaus
Intensiteit

Yoga voor ouderen

Deze les is voor iedereen toegankelijk en heeft geen leeftijdsgrens, ondanks dat het yoga voor ouderen heet. Het is een hele zachte en rustige manier van bewegen, ook heel geschikt voor mensen met een blessure of ziekte. Bewegen is heel belangrijk voor je lichaam en naarmate je ouder wordt is het steeds belangrijker om je lichaam sterk en mobiel te houden. Ook is erin deze les veel aandacht voor bewuste ontspanning. Alle houdingen kunnen eventueel ook op een stoel worden uitgevoerd. Je zult merken dat je flexibeler en sterker wordt, je balans en evenwicht verbeteren en het allermooiste: je hersenen blijven scherp en je zult vitaler en gelukkiger voelen!

Yoga voor ouderen lessen

Niveau: alle niveaus
Intensiteit

Neem contact op

Heb je een vraag? Vul dan onderstaand formulier in.

11 + 11 =

Als je iets aan ons kwijt wilt dan kun je het beste mailen, telefonisch zijn wij minder goed bereikbaar omdat we vaak aan het lesgeven zijn.

Prins Hendriklaan 53
2264 ST Leidschendam

info@ekamyoga.nl

KvK: 77618866
BTW: NL002817511B20

Chat openen
stel hier je vraag